Egri Csillag – raz jeszcze

Entuzjastyczny komentarz na http://www.dotrzechdych.pl  (http://dotrzechdych.pl/gwiazdeczka-gala-tibora/) sprowokował mnie do ponownego przyjrzenia się temu winu. Skomentowałem je już wcześniej w moim poście https://winneokolice.wordpress.com/2015/04/17/nie-masz-wina-nad-wegrzyna/, ale pełne przekonanie o doskonałości tego trunku, wyrażone przez gab – to dla mnie rzecz zaskakująca. Wino owszem, frapujące, prowokujące. Ale doskonałe?

Zdecydowałem się na ponowną degustację tego trunku i skomentowanie natychmiastowe – dokładnie w momencie jego próbowania. A zatem:

Nos zdecydowanie owocowy – wyraźne cyrtusy, dziwne zapachy polne (to jest dla mnie frapujące) i na końcu bardzo delikatny, słodkawy zapach brzoskwini. Wino schłodzone, więc zapachy nie uderzają w nos “z siłą wodospadu”, raczej sączą się delikatnie. Po zamieszaniu tylko nieco się ożywiają.

Pierwszy łyka bardzo wyważony. To chyba dobre określenie. Z jednej strony czuć kwasowość, ostra mineralność (tę akurat lubię – tu gdzieś są echa albariño, szczepu z hiszpańskiej Galicji), orzeźwiający.

Drugi łyk demaskuje lekką słodycz. W czwartek wino było cieplejsze – łatwiej ją się czuło, teraz smak słodyczy nie jest już tak wyrazisty.Lekko czuć banana, ale czwartkowy migdał mi gdzieś uciekł.

Trzeci i następne łyki to miłe sączenie trunku. Tak, to wino jest naprawdę znakomite do popijania. Smaki aż kuszą do dołaczenia do jego (czyli wina, choć powinno być jej, bo wiadomo, że wino jest kobietą) jakiejś sałatki. Wcześniej myślałem o sałatce ze słodką kukurydzą, dziś raczej skłaniałbym się zupełnie w innym kierunku – sałatka na zimno z krewetkami z dodatkiem papryczki piri-piri.

To dobre wino. Może nawet bardzo dobre. Może nawet doskonałe. Ale za te pieniądze, które kosztuje w winnice.eu dotychczas nie znalazłem lepszego. Gal Tibor – dzięki.

Egri Csillag – raz jeszcze

Leave a Reply

