Czy wino mówi?

Jakoś tak się utarło, że czasownik „mówić” wiąże się zdecydowanie z komunikacją między ludźmi. Owszem, czasem pojawiają się określenie, że psy „rozmawiały” ze sobą wieczorem, czyli szczekały. Ale tego typu przeniesienia możliwości ludzkich na zwierzęta jest jedynie formą podkolorowania rzeczywistych sytuacji.

Co innego jest ze sztuką. Wszak często mówi się – to dzieło do mnie przemówiło. Ten obraz wręcz krzyczy (i nie musi to być słynne dzieło Muncha). Patrząc na dzieła Van Gogha, malowane na południu Francji, wręcz w uszach brzmią cykady. Itd. Itp.

A co to wspólnego z winem? Ano na Winicjatywie przeczytałem artykuł Wojciecha Bońkowskiego o winie Monte Carbonero 2014 z Biedronki, spróbowałem – i jakoś do mnie nie przemówiło. Czyli to pewnie nie jest dzieło sztuki.

Pewnie są gdzieś tam w winotekach wina, które są takimi dziełami sztuki. Czekają na tych, do których mogą przemówić, opowiedzieć o lądach dalekich (jak nowozelandzki Sauvignon Blanc czy południowoafrykański Pinotage), o spiekocie i szumie morza (jak Nero d’Avola z Sycylii) czy oceanicznej bryzie (jak Bordeaux). I to mnie pociesza. I na to czekam.

Czy wino mówi?

Leave a Reply

