Degustacja w ciemno: Master Sommelier – hit czy kit?

Master Sommelier – hit czy kit? – pod takim przewrotnym tytułem Michał WineMike Misior – bloger winny prowadzący bloga Wine Trip InTo Your Soul zorganizował na warszawskim Bemowie w sklepie Pod Pretekstem degustację w ciemno, prowadzoną w analogiczny sposób, jak degustacje przy uzyskiwaniu certyfikatu Master Sommelier.

Degustacja objęła w sumie 6 win – 3 białe i 3 czerwone. A wnioski:

  1. Rozpoznawanie win nie jest wcale takie proste, jakby się wydawało. Mnie udało się rozpoznać 2 szczepy – Chardonnay i Syrah – dużo gorzej już z określeniem kraju i regionu. O ile w przypadku Syrah pomylenie Langwedocji z Hiszpanią nie było wielką wpadką, o tyle pomylić Kalifornii z południową Burgundią jawi się dyskwalifikująco. Choć na usprawiedliwienie mogę podać, że francuskie wino zostało zrobione właśnie w stylu kalifornijskim (z beczką i fermentacją malolaktyczną).
  2. Na pewno trzeba się więcej uczyć, praktykować, szczególnie klasyczne szczepy. Tych mniej popularnych trudno się nauczyć w pierwszym etapie.
  3. Degustacja w ciemno na pewno jest znakomitą zabawą, szczególnie, jeśli nie podchodzi się do tego, jak do egzaminu. Czasami pomyłki bywają spektakularne, a rozbieżności w rozpoznawaniu win znaczne.
  4. Chyba sam zacznę organizować takie degustacje – w końcu wino to też zabawa.

Poniżej win, które wzięły udział w degustacji w ciemno:

Degustacja w ciemno: Master Sommelier – hit czy kit?

2 thoughts on “Degustacja w ciemno: Master Sommelier – hit czy kit?

  1. TomaSz says:

    Z ciekawości – jak wyglądało rozpoznanie “Indiańskiego lata” Bolykiego, kupażu trzech szczepów, niezbyt intensywnie potraktowanego beczką?…

    Like

    1. Odpowiem za siebie – wyczułem w tym winie nuty Pinot Noir, w końcu w tym kupażu on występuje i jest w znaczny sposób odczuwalny. Zmyliła mnie za to suknia i smak, więc szukałem lokalizacji tego wina poza Burgundią. Przez moment rzeczywiście błysnęły mi Węgry (degustowałem Pinot Noir choćby od Tibora Gala), ale ostatecznie obstawiałem Nowy Świat. Jak widać błędnie .

      Like

Leave a Reply

