Alfabet win hiszpańskich

Ogłoszony przez hiszpańskie wina.pl konkurs na opisy win hiszpańskich w pierwszej kolejności spowodował paniczną weryfikację mojego barku – ileż to win hiszpańskich posiadam. A za chwilę spowodował paniczną weryfikację mojej pamięci – co ja wiem o winach hiszpańskich. I dopiero chwila refleksji i przywołanie w pamięci tych wszystkich degustacji w środy o 09:30 w Ambasadzie Hiszpanii win z najróżnorodniejszych regionów tego pięknego kraju uspokoiło mnie – akurat z winami hiszpańskimi nie jest tak źle.
Tak naprawdę, czego mi brakowało, to pewne repetytorium, używając nazewnictwa ze studiów, i usystematyzowanie wiedzy o winach Hiszpanii. Podejście przyjąłem w postaci alfabetu win hiszpańskich, przedstawiającego szczepy, regiony oraz pewne pojęcia związane z winami hiszpańskimi. Absolutnie nie mam aspiracji ani naukowych ani związanych z wiedzą branżową – jest to osobisty i na rzecz konkursu przygotowany alfabet.
Mając kontakt z winami hiszpańskimi (mam nadzieję dość krótki – rzut, okiem, obwąchanie, a później na język) trzeba pamiętać, że tak naprawdę nie do końca można mówić o winach hiszpańskich jako o pojęciu jednorodnym. Hiszpania jest krajem, podobnie zresztą jak Francja czy Włochy, gdzie regiony są niezwykle różnorodne, ich kuchnia, wina i inne napitki pokazują odmienności tego wielkiego w sumie kraju. Wina z Galicji czy Kraju Basków trudno porównać do wina z Jumilli czy Estramadury. Ta różnorodność jest też zaletą – wśród win hiszpańskich można dość łatwo znaleźć to swoje ulubione.
Co ciekawe – w trakcie przygotowania tego alfabetu zauważyłem, że dotychczas przyjęte przeze mnie kanony win hiszpańskich zmieniły się w ciągu ostatnich lat. Obok klasycznych apelacji jak Rioja, Ribera del Duero czy Toro pojawiły się wina z apelacji katalońskich (Priorat, Penedes), aragońskich (Campo de Borja, Cariñena), Jumilla z Walencja i Murcia czy Ribera del Guadiana z Estramadury. Wielość apelacji dostępnych w Polsce i ich różnorodność rośnie.
Ale z drugiej strony postrzeganie win z Hiszpanii, szczególnie w Polsce, wiąże się z pewnymi cechami win z tego kraju, jako kraju leżącego południowej części Europy. Naturalnie spodziewamy się win mocno nasłonecznionych, ciężkich, z silnymi bukietami, no i najczęściej czerwonych. A ponieważ o winach nie warto rozmawiać teoretycznie, to może przykład wina z Aragonii o typowej hiszpańskiej nazwie – The Duke.
The Duke to wino z regionu Campo de Borja i jest mieszanką szczepów Tempranillo, Garnacha, Shiraz i Merlot. Są to zatem szczepy zarówno lokalne, ale i międzynarodowe. Wino o mocno czerwonym kolorze, średnio-ciężkie, o intensywnym aromacie czerwonych owoców – czereśni, śliwek i jagód. W ustach wino mocno owocowe, orzeźwiające, a jednocześnie jedwabiste i bogate w owocowe smaki. Finisz średnio długi, gładki.
Wino znakomicie nadające się do potraw warzywnych i mięsnych. W sumie dość uniwersalne, ale ja z chęcią bym je podał do zapiekanki warzywnej. Nawet bez mięsa.

Wino dobre. Zakup własny w http://www.dobrewina.pl.

Jerzy Moskała

Alfabet win hiszpańskich

Leave a Reply

